DworzecArchitektura użyteczności publicznej musi być „duża”. Pełni często funkcję reprezentacyjną prócz podstawowej – użytkowej. Dworzec w Mediolanie widzę po raz kolejny i całe szczęście, dzięki blogowi mogę podzielić się z Wami moimi zachwytami nad nim. Powiecie, że lubię „megalomanię”? Też tak jest, odpowiem. Tak samo, jak lubię duże formy muzyczne – od tych klasycznych po mega-metal, tak w MEGA architekturze fascynuje mnie oddziaływanie budynku na człowieka i ten szczególny moment przeskalowania, który wprowadza odbiorcę w stan „OooooO!”.
W liczbachKrótko i treściwie za pomocą danych liczbowych przedstawię ciekawostki „komunikacyjne” ;]
100 mln Euro – kwota wyznaczona w 2006r. na remont i unowocześnienie całego dworca
20 mln Euro z całej kwoty przypadło na odrestaurowanie zabytkowych przestrzeni wnętrza i zewnętrznych elewacji
Milano Centrale jest drugim pod względem wielkości Dworcem we Włoszech
120 milionów pasażerów rocznie korzysta z tego Dworca
600 pociągów dziennie zatrzymuje się na halach
Dworzec obsługuje linie kolei międzynarodowej, krajowej, miejscowej, w halach jest również miejsce na przesiadki do Metra
Architektura
Nie został zrealizowany pierwszy zwycięski projekt na Milano Centrale (arch. Cantoni) – 5.01.1906r.
1912 – Wyłoniono w drodze konkursu nowego architekta – Ulisse Stacchini, a jego projekt zmieniany był przez 12 lat aby zostać zatwierdzonym w 1924roku.
Ze względów panującego wówczas klimatu politycznego (włoski faszyzm) pierwotny projekt zmieniony został pod kątem datali aby sprostać wyzwaniom gigantomańskiej architekturze „Nazi” tamtych czasów.
Konstruktor Alberto Fava zaprojektwał przekrycie łukowe hal peronów z których:
Główny łuk ma rozpiętość 72m i jest największą tego typu konstrukcją we Włoszech
Długość przekrycia peronów ma 341 metrów
5 zadaszeń łukowych peronów przekrywa powierzchnię 66,500m2
Oficjalne otwarcie dworca to maj 1931r.
Efekt WoWEfekt „Wow” czujemy zaraz po wejściu do pierwszej z hal. Kiedy stoi się na bezpośrednio na zewnątrz budynku lub jego front widzi z osi widokowych głównej ulicy Via Vittor Pisani nie ma jeszcze prawdziwego efektu „WoW” gdyż potrzeba do niego szczypty SKALI. Budynki na około dworca są rónwież wysokie, a ulice bardzo szerokie stąd skali nie czujemy tak bardzo. Przy wejściu do Dworca efekt „WoW” uderza nas od pierwszego spojrzenia.
Człowiek w porównaniu z gabarytami wnętrza jest jak mała mucha. Sytuację „muchy” pogarsza jeszcze fakt, iż naokoło kręci się tysiące „much” i to nadal NIC w porównaniu do architektury wnętrza naokoło. Tak na człowieka oddziaływać miała architektura polityczna tamtych czasów. Zabieg znany już w starożytnym Egipcie, starożytnej Grecji czy każdej innej cywilizacji, którawiedziała, że na podwładnych trzeba zrobić efekt WoWpoprzez zbicie ich do pozycji „małej muchy”.
DetalTo kamień,kamień i kamień, czyli jeden z moich najukochańszych materiałów. W niuansach architektury odkryć można tajemnicę stylistyki i polityczne smaczki – poszukajcie orłów ;] )I tak, owszem, Rzym orła miał już dawno w swoim godle, ale pamiętacie nowszą historię również, prawda?). Właściwie „faszyzm” tej architektury czuć na kilometr, ale jeśli nie obcuje się z architekturą na co dzień, może nie być to tak oczywiste.
Mozaika z orłem – posadzka Dworca Milano Centrale
Piękne zdobienie kolumny marmurowej – Dworzec Główny w Mediolanie
KonstrukcjaStalowe konstrukcje mają w sobie coś z gotyckiego piękna. Wszak oba tematy blisko są siebie ;] Zobaczcie olbrzymie łuki zadaszeń peronów. Aż miło na nie popatrzeć ;]
Konstrukcja łukowa przekryć peronów – Dworzec Główny w Mediolanie
Łuków jest 5 w czego środkowy największy, symetrycznie po bokach 2 mniejsze i 2 najmniejsze – Dworzec Główny w Mediolanie
PD Architekt pozdrawia Was w ten ostatni dzień Wakacji 2015 ;]
Architekt o Architekturze
"Zainspiruj się!" - te słowa znajdziesz w prawie każdym moim poście.
Dlaczego? Lubię pokazywać, podsuwać pomysły, zadawać pytania, szukać odpowiedzi, tworzyć koncepcje, wyszukiwać nietypowe rozwiązania.
Ostatnio zwróciłam uwagë na te orły. Czy wie Pani, czy one wyglàdały tak samo w latach 30.? Czy usuniëto im “niemieckie” skrzydła po wojnie?
Nie widziałam starych zdjęć ale na pewno da się je znaleźć choćby w zasobach bibliotek online :D