Pozwolenie na budowę - budowa domu marzeń

Pozwolenie na budowę. Budowa domu marzeń. Ep. 2z3

W kolejnym wpisie z serii budowa domu marzeń – pozwolenie na budowę. Opowiem Wam jaką drogę należy przejść jak już macie kupioną działkę. Co jeszcze Was czaka, aż rozpocznie się budowa Waszego domu. Po sporą dawkę przydatnych wskazówek zapraszam poniżej.

Wypis z MPZP lub WZ

Pierwszym krokiem po kupnie działki jest:

  • uzyskanie wypisu i wyrysu z MPZP (Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego)

albo

  • złożenie wniosku o WZ (Warunków Zabudowy) w przypadku gdy działka nie jest objęta MPZP

Uzyskanie wypisu i wyrysu z MPZP

  1. Przygotuj potrzebny wniosek, znajdziesz go na stronie wydziału architektury swojego urzędu miasta lub tutaj >>> Wypis i wyrys z planu zagospodarowania przestrzennego
  2. Z wypełnionym wnioskiem udajesz się do urzędu miasta lub gminy, możesz go też przesłać listownie na jego adres
  3. Uiszczasz opłatę skarbową
    od wypisu:
    do 5 stron30 zł
    powyżej 5 stron50 zł
    od wyrysu
    20 zł za każdą pełną lub rozpoczętą stronę A4
  4. Otrzymujesz wypis oraz wyrys lub informację, że nie ma możliwości wydania takich dokumentów, bo dla danego obszaru nie opracowano MPZP >>>> składasz wniosek o WZ

Dokumenty te uzyskasz w terminie 7 – 30 dni

Złożenie wniosku o WZ

  1. Przygotuj potrzebny wniosek oraz wymagane załączniki, znajdziesz go na stronie wydziału architektury swojego urzędu miasta lub tutaj >>> Ustalenie warunków zabudowy
    Oprócz wniosku będziesz potrzebował:
    2 egzemplarze mapy zasadniczej :1 czystą, na drugiej należy oznaczyć lokalizację inwestycji oraz obszar objęty wnioskiem – z tym z pewnością pomoże Ci twój architekt ;)
    opisowe oraz graficzne zagospodarowanie terenu oraz charakterystykę zabudowy (przeznaczenie i gabaryty budynku/ów)
    dokument potwierdzający możliwość podłączenia do sieci
  2. Podobnie jak wcześniej z wypełnionym wnioskiem oraz potrzebnymi dokumentami udajesz się do urzędu miasta lub gminy, możesz go też przesłać listownie na jego adres
  3. Urzędnicy Wydziału Architektury urzędu miasta przeprowadzają analizy urbanistyczne i na ich podstawie wyznaczają parametry jakie należy spełnić dla twojej inwestycji. Będą to:
    – linia zabudowy
    – szerokość elewacji frontowej
    – geometria dachu
    – powierzchnia zabudowy
    – powierzchnia biologicznie czynna (czyli taka z zielenią, wliczają się w to również zielone dachu jako 50%)
    – wysokość elewacji frontowej
  4. Otrzymujesz decyzję o WZ

W przypadku budownictwa mieszkaniowego nie ponosisz opłat skarbowych.

Teoretycznie WZ uzyskasz w przeciągu 1 miesiąca, jednak w praktyce czas ten może się wydłużyć nawet do kilku lub kilkunastu miesięcy.

Po zakupie działki czas na projekt domu

Kolejnym krokiem będzie projekt domu i tutaj opcje są dwie:

  1. zakup projektu gotowego, czyli wybór uniwersalnego projektu z katalogu. W tym przypadku konieczne będzie wizyta w biurze architektonicznych w celu stworzenia adaptacji budynku do konkretnej działki.
  2. wykonanie projektu indywidualnego przez wybrane przez Was biuro architektoniczne. W tym przypadku architekt przeprowadza Was przez całą procedurę od zaprojektowania indywidualnego projektu domu, przez sporządzenie odpowiedniej dokumentacji po pozwolenie na budowę.

Pozwolenie na budowę – potrzebne dokumenty

Aby złożyć wniosek o pozwolenie na budowę potrzebne będą kolejne dokumenty:

  • projekt architektoniczno-budowlany
  • projekt zagospodarowania działki
  • załączniki zawierających niezbędne uzgodnienia,
  • informację o obszarze oddziaływania obiektu

Projekt architektoniczno-budowlany i projekt zagospodarowania działki

To ten zakupiony z katalogu i zaadaptowany do twojej działki przez architekta.

albo

Projekt indywidualny stworzony prze biuro architektoniczne na twojej działce.

Warto tutaj zaznaczyć, że etap tworzenia indywidualnej koncepcji domu może trwać dłuższy czas. W wielu przypadkach opracowywane są kolejne koncepcje i często finalny projekt jest zupełnie inny jak pierwsze podejście do teamu. Wszystko będzie zależało od tego jak sprecyzowane są wasze wymagania ;)

Aby powstał projekt architektoniczno-budowlany najpierw potrzebna będzie jeszcze mapa do celów projektowych. Taką mapę można wybrać w wydziale geodezji urzędu miasta lub zlecić co wykonania geodecie z odpowiednimi uprawnieniami.

Inne uzgodnienia

  • warunki przyłączenia do poszczególnych mediów
  • jeśli na działkę nie ma wyznaczonego zjazdu z drogi należy wystąpić z wnioskiem o zezwolenie na lokalizację zjazdu do zarządcy drogi.
    Do wnioski należy również dołączyć projekt zagospodarowania działki wraz z proponowanym usytuowaniem wjazdu oraz jego wymiarami.
  • w przypadku gdy wasza działka będzie znajdowała się w obszarze oddziaływania stref ochronnych konieczne będzie uzyskanie pozwolenia na prowadzenie robót budowlanych

Pozwolenie na budowę – złożenie wniosku

No dobrze, jeśli przebrnęliście przez wszystkie etapy to czas złożyć wniosek o pozwolenie na budowę. Co będzie Wam potrzebne?

  • wniosek o pozwolenie na budowę
  • oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane
  • projekt budowlany w 3 papierowych egzemplarzach
    – zagospodarowanie działki lub terenu
    – projekt architektoniczno-budowlany
  • dokument poświadczający odpowiednia uprawniana osoby sporządzającej projekt oraz wpisanie jej do izby samorządu zawodowego
  • decyzja o WZ
  • wypis z rejestru gruntów dla działki swojej i sąsiednich
  • warunki dostawy mediów
  • pełnomocnictwo do reprezentowania Inwestora ( w przypadku kiedy procedurą zajmuje się pełnomocnik)

Wniosek o pozwolenie na budowę składa się do organu administracji architektoniczno- budowlanej może to być:

  • starosta
  • wojewoda

Od 1 lipca 2021r. pojawi się możliwość złożenia wniosku w sposób elektroniczny na stronie >>>> E-BUDOWNICTWO – rządowa aplikacja do składania wniosków w procesie budowlanym

Złożyłeś wniosek i co dalej?

Po złożeniu przez Ciebie wniosku urząd sprawdza czy jest on kompletny, jeśli pojawiają się braki jesteś wzywany do ich usunięcia.

Następnie twój wniosek będzie sprawdzany pod względem merytoryczny, jeśli wszystko będzie poprawne to otrzymasz pozwolenie na budowę.

Następnie otrzymujesz dziennik budowy i przychodzi czas na rozpoczęcie budowy! O czym już w kolejnym poście!

Ile trwa procedura uzyskania pozwolenia na budowę?

Ustawowy czas oczekiwania wynosi na rozpatrzenie dokumentów oraz wydanie decyzji 65 dni. Jednak często ten czas się wydłuża. Dlaczego? W wielu przypadkach Inwestor jest wzywany do uzupełnienia dokumentacji lub naniesienia poprawek.

Pozwolenie na budowę – Budowa domu marzeń!

Jak widzicie proces składania wniosku o pozwolenie na budowę do prostych nie należy. Jednak nie ma co się martwić przez całą procedurę przeprowadzić może Was architekt, który zajmie się w waszym imieniu całą „papierologią” z tym związaną. A jeśli chcecie się zająć tym samodzielnie to mam nadzieję, że ten wpis będzie Wam pomocny! :]

Śledźcie uważnie bloga, bo już niebawem kolejny wpis z serii Budowa domu marzeń, a w nie opowiem Wam co nie co o etapach budowy domu. Tymczasem zapraszam Was na moje social media. Instagram i Facebook to miejsca gdzie dzielę się z Wami moimi przemyśleniami na temat otaczającej nas przestrzeni oraz projektowania, ale również staram się Was inspirować tym co mnie samą inspiruje oraz projektami domów marzeń mojego biura :)

Pani Dyrektor pozdrawia Was w słoneczną sobotę :]

Zaglądnij również:

Geoportal, potrzebujesz więcej informacji na ten temat? Filmik na YouTube czeka właśnie na ciebie, wejdź w link i zobacz to sam!

VN:F [1.9.22_1171]
PODOBAŁ CI SIĘ ARTYKUŁ? OCEŃ GO!
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

About Pani Dyrektor

Architekt o Architekturze "Zainspiruj się!" - te słowa znajdziesz w prawie każdym moim poście. Dlaczego? Lubię pokazywać, podsuwać pomysły, zadawać pytania, szukać odpowiedzi, tworzyć koncepcje, wyszukiwać nietypowe rozwiązania.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

.: PaniDyrektor.pl