DworzecArchitektura użyteczności publicznej musi być „duża”. Pełni często funkcję reprezentacyjną prócz podstawowej – użytkowej. Dworzec w Mediolanie widzę po raz kolejny i całe szczęście, dzięki blogowi mogę podzielić się z Wami moimi zachwytami nad nim. Powiecie, że lubię „megalomanię”? Też tak jest, odpowiem. Tak samo, jak lubię duże formy muzyczne – od tych klasycznych po mega-metal, tak w MEGA architekturze fascynuje mnie oddziaływanie budynku na człowieka i ten szczególny moment przeskalowania, który wprowadza odbiorcę w stan „OooooO!”.
W liczbachKrótko i treściwie za pomocą danych liczbowych przedstawię ciekawostki „komunikacyjne” ;]
100 mln Euro – kwota wyznaczona w 2006r. na remont i unowocześnienie całego dworca
20 mln Euro z całej kwoty przypadło na odrestaurowanie zabytkowych przestrzeni wnętrza i zewnętrznych elewacji
Milano Centrale jest drugim pod względem wielkości Dworcem we Włoszech
120 milionów pasażerów rocznie korzysta z tego Dworca
600 pociągów dziennie zatrzymuje się na halach
Dworzec obsługuje linie kolei międzynarodowej, krajowej, miejscowej, w halach jest również miejsce na przesiadki do Metra
Architektura
Nie został zrealizowany pierwszy zwycięski projekt na Milano Centrale (arch. Cantoni) – 5.01.1906r.
1912 – Wyłoniono w drodze konkursu nowego architekta – Ulisse Stacchini, a jego projekt zmieniany był przez 12 lat aby zostać zatwierdzonym w 1924roku.
Ze względów panującego wówczas klimatu politycznego (włoski faszyzm) pierwotny projekt zmieniony został pod kątem datali aby sprostać wyzwaniom gigantomańskiej architekturze „Nazi” tamtych czasów.
Konstruktor Alberto Fava zaprojektwał przekrycie łukowe hal peronów z których:
Główny łuk ma rozpiętość 72m i jest największą tego typu konstrukcją we Włoszech
Długość przekrycia peronów ma 341 metrów
5 zadaszeń łukowych peronów przekrywa powierzchnię 66,500m2
Oficjalne otwarcie dworca to maj 1931r.
Efekt WoWEfekt „Wow” czujemy zaraz po wejściu do pierwszej z hal. Kiedy stoi się na bezpośrednio na zewnątrz budynku lub jego front widzi z osi widokowych głównej ulicy Via Vittor Pisani nie ma jeszcze prawdziwego efektu „WoW” gdyż potrzeba do niego szczypty SKALI. Budynki na około dworca są rónwież wysokie, a ulice bardzo szerokie stąd skali nie czujemy tak bardzo. Przy wejściu do Dworca efekt „WoW” uderza nas od pierwszego spojrzenia.
Człowiek w porównaniu z gabarytami wnętrza jest jak mała mucha. Sytuację „muchy” pogarsza jeszcze fakt, iż naokoło kręci się tysiące „much” i to nadal NIC w porównaniu do architektury wnętrza naokoło. Tak na człowieka oddziaływać miała architektura polityczna tamtych czasów. Zabieg znany już w starożytnym Egipcie, starożytnej Grecji czy każdej innej cywilizacji, którawiedziała, że na podwładnych trzeba zrobić efekt WoWpoprzez zbicie ich do pozycji „małej muchy”.
DetalTo kamień,kamień i kamień, czyli jeden z moich najukochańszych materiałów. W niuansach architektury odkryć można tajemnicę stylistyki i polityczne smaczki – poszukajcie orłów ;] )I tak, owszem, Rzym orła miał już dawno w swoim godle, ale pamiętacie nowszą historię również, prawda?). Właściwie „faszyzm” tej architektury czuć na kilometr, ale jeśli nie obcuje się z architekturą na co dzień, może nie być to tak oczywiste.
Mozaika z orłem – posadzka Dworca Milano Centrale
Piękne zdobienie kolumny marmurowej – Dworzec Główny w Mediolanie
KonstrukcjaStalowe konstrukcje mają w sobie coś z gotyckiego piękna. Wszak oba tematy blisko są siebie ;] Zobaczcie olbrzymie łuki zadaszeń peronów. Aż miło na nie popatrzeć ;]
Konstrukcja łukowa przekryć peronów – Dworzec Główny w Mediolanie
Łuków jest 5 w czego środkowy największy, symetrycznie po bokach 2 mniejsze i 2 najmniejsze – Dworzec Główny w Mediolanie
PD Architekt pozdrawia Was w ten ostatni dzień Wakacji 2015 ;]
Architekt o Architekturze
"Zainspiruj się!" - te słowa znajdziesz w prawie każdym moim poście.
Dlaczego? Lubię pokazywać, podsuwać pomysły, zadawać pytania, szukać odpowiedzi, tworzyć koncepcje, wyszukiwać nietypowe rozwiązania.
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /dysk3/vhosts/agn.dosieci.pl/panidyrektor.pl/wp-content/plugins/gd-star-rating/code/blg/frontend.php on line 574
Ostatnio zwróciłam uwagë na te orły. Czy wie Pani, czy one wyglàdały tak samo w latach 30.? Czy usuniëto im “niemieckie” skrzydła po wojnie?
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /dysk3/vhosts/agn.dosieci.pl/panidyrektor.pl/wp-content/plugins/gd-star-rating/code/blg/frontend.php on line 574
Nie widziałam starych zdjęć ale na pewno da się je znaleźć choćby w zasobach bibliotek online :D
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /dysk3/vhosts/agn.dosieci.pl/panidyrektor.pl/wp-content/plugins/gd-star-rating/code/blg/frontend.php on line 574
Ostatnio zwróciłam uwagë na te orły. Czy wie Pani, czy one wyglàdały tak samo w latach 30.? Czy usuniëto im “niemieckie” skrzydła po wojnie?
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /dysk3/vhosts/agn.dosieci.pl/panidyrektor.pl/wp-content/plugins/gd-star-rating/code/blg/frontend.php on line 574
Nie widziałam starych zdjęć ale na pewno da się je znaleźć choćby w zasobach bibliotek online :D