
- 100 mln Euro – kwota wyznaczona w 2006r. na remont i unowocześnienie całego dworca
- 20 mln Euro z całej kwoty przypadło na odrestaurowanie zabytkowych przestrzeni wnętrza i zewnętrznych elewacji
- Milano Centrale jest drugim pod względem wielkości Dworcem we Włoszech
- 120 milionów pasażerów rocznie korzysta z tego Dworca
- 600 pociągów dziennie zatrzymuje się na halach
- Dworzec obsługuje linie kolei międzynarodowej, krajowej, miejscowej, w halach jest również miejsce na przesiadki do Metra
Architektura
- Nie został zrealizowany pierwszy zwycięski projekt na Milano Centrale (arch. Cantoni) – 5.01.1906r.
- 1912 – Wyłoniono w drodze konkursu nowego architekta – Ulisse Stacchini, a jego projekt zmieniany był przez 12 lat aby zostać zatwierdzonym w 1924roku.
- Ze względów panującego wówczas klimatu politycznego (włoski faszyzm) pierwotny projekt zmieniony został pod kątem datali aby sprostać wyzwaniom gigantomańskiej architekturze “Nazi” tamtych czasów.
- Konstruktor Alberto Fava zaprojektwał przekrycie łukowe hal peronów z których:
- Główny łuk ma rozpiętość 72m i jest największą tego typu konstrukcją we Włoszech
- Długość przekrycia peronów ma 341 metrów
- 5 zadaszeń łukowych peronów przekrywa powierzchnię 66,500m2
- Oficjalne otwarcie dworca to maj 1931r.
Człowiek w porównaniu z gabarytami wnętrza jest jak mała mucha. Sytuację “muchy” pogarsza jeszcze fakt, iż naokoło kręci się tysiące “much” i to nadal NIC w porównaniu do architektury wnętrza naokoło. Tak na człowieka oddziaływać miała architektura polityczna tamtych czasów. Zabieg znany już w starożytnym Egipcie, starożytnej Grecji czy każdej innej cywilizacji, która wiedziała, że na podwładnych trzeba zrobić efekt WoW poprzez zbicie ich do pozycji “małej muchy”.

Łuków jest 5 w czego środkowy największy, symetrycznie po bokach 2 mniejsze i 2 najmniejsze – Dworzec Główny w Mediolanie
PD Architekt pozdrawia Was w ten ostatni dzień Wakacji 2015 ;]
Jeśli lubicie “Dworcowe klimaty” mam dla Was:
- Dworzec Gdynia Główna i piękny McDonald w nim
- Piękna wachlarzowa Lokomotywownia w Rzeszowie