Architektura dobrego pomysłu

Domy z Kontenerów Transportowych – Kontrowersja i Czar Ep.4z5

W kolejnym odcinku o drugim życiu kontenerów transportowych (obdarzonych nim m.in przez Starbucksa) prezentuję Wam  projekt biura architektonicznego Benjamin Garcia Saxe Architecture stworzony w 2011 roku na prośbę państwa Peralta żyjących w gorącej Kostaryce.

Projekt został zrealizowany niedaleko miasta San Jose i dzięki wykorzystaniu nieużywanych kontenerów transportowych oraz wykonaniu części pracy siłą rąk właścicieli koszt kontenerowego domu wyniósł 40,000 dolarów. Czy to dużo? W wielu częściach świata to niewielka cena za dom a w samej Kostaryce to nawet mniej niż koszt mieszkań socjalnych dla ubogich.

Domy z kontenerów transportowych to niestandardowe projektowanie!

Dom stworzony został z dwóch kontenerów o długości 40 stóp, jego powierzchnia użytkowy wynosi około 100 metrów kw.
domy-z-kontenerow-transportowych-kontrowersja-czar-banjamin-garcia-saxe (3)
Zachowany „kontenerowy” wygląd, dużo aluminiowych ram, szkła.

Główne założenia Właściciele: Gabriela Calvo i Marco Peralta pragnęli żyć na własnym kawałku ziemi i cieszyć się naturalnym krajobrazem ale bez zaciągania kredytów na dom. Po przywiezieniu kontenerów ustawiono je na słupowych podstawach i rozsunięto względem siebie by zyskać duże płaszczyzny okien i tym samym otworzyć wnętrze na piękne widoki z dwóch stron świata – wschodu i zachodu. Sam projektant powiedział:

Ważnym dla mnie było aby zapewnić im możliwość oglądania wschodu i zachodu słońca oraz spektakularnych widoków otaczającego krajobrazu, ogólnie poczucia komfortu i ciepła domu.

Szkic przedstawiający rozkład pomieszczeń i kierunki świata. Przez przesunięcie kontenerów powstała przestrzeń komunikacyjna. Sypialnia znajduje się od wschodu a pokój dzienny od zachodu, duże okna stworzone są w celu otwarcia mieszkania na krajobraz.

Dach znajdujący się pomiędzy dwoma kontenerami tworzy doświetla pełniące również funkcję wentylacyjną, która jest tak zaskakująco wydajna, że nie ma potrzeby włączania klimatyzacji. Aby całkowicie zminimalizować koszty i zbędne odpadki, doświetlenia zrobiono z usuniętych bocznych części kontenera.

domy-z-kontenerow-transportowych-kontrowersja-czar-banjamin-garcia-saxe (8)
Dzięki dużym przeszkleniom kontenery nabrały nowoczesnego wyglądu a znajdując się wewnątrz z łatwością można poczuć bliskość natury.
domy-z-kontenerow-transportowych-kontrowersja-czar-banjamin-garcia-saxe (10)
Piękne ponadczasowa biel na ścianach i meblach kontrastująca z ciemniejszą posadzką. Czerwone akcenty dodają pazura. Cudny widok za oknem – po raz kolejny.
domy-z-kontenerow-transportowych-kontrowersja-czar-banjamin-garcia-saxe (12)
Przykład jak bryła łączy się z funkcją, znakomity zabieg doświetlający wnętrze – biegnie wzdłuż komunikacji.

Projekt zaczął wywoływać zainteresowanie przez wykorzystanie materiałów z recyklingu, prostą jasną konstrukcję i przystępność. Stał się jedną z alternatyw do rozwiązania problemu utylizacji nieużywanych kontenerów, a także sposobem na spełnienie marzeń o własnym niebanalnym domu.

domy-z-kontenerow-transportowych-kontrowersja-czar-banjamin-garcia-saxe (1)
Alternatywne i kreatywne rozwiązanie miejsca do zamieszkania dla osób ceniących wolność i nieprzeciętność.

PD Architekt zamiast pisać o Blog Forum Gdańsk to takie nudy zapodaje :P Ale to dlatego, że ten post stowrzony był wcześniej a na ten z Gdańska musicie jeszcze poczekać ;]

Wiedza z zakresu projektowania domów i procedur urzędowych czeka na ciebie na naszym kanale na YouTube.

Pani Dyrektor

Architekt o Architekturze "Zainspiruj się!" - te słowa znajdziesz w prawie każdym moim poście. Dlaczego? Lubię pokazywać, podsuwać pomysły, zadawać pytania, szukać odpowiedzi, tworzyć koncepcje, wyszukiwać nietypowe rozwiązania.

Related Articles

2 Comments

  1. Z zewnątrz wygląda niezbyt okazale, choć nowocześnie. Wnętrze – jego wygląd i funkcjonalność wynagradza wszystko. Na pewno nie jest to dom dostosowany do naszych warunków klimatycznych, ale w ciepłych krajach, lub jako dom letni – jest idealny. Ciekawa inspiracja.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button