Dawno temu w domu ep. 25 – Dworzec Kolejowy w Mediolanie
DworzecArchitektura użyteczności publicznej musi być „duża”. Pełni często funkcję reprezentacyjną prócz podstawowej – użytkowej. Dworzec w Mediolanie widzę po raz kolejny i całe szczęście, dzięki blogowi mogę podzielić się z Wami moimi zachwytami nad nim. Powiecie, że lubię „megalomanię”? Też tak jest, odpowiem. Tak samo, jak lubię duże formy muzyczne – od tych klasycznych po mega-metal, tak w MEGA architekturze fascynuje mnie oddziaływanie budynku na człowieka i ten szczególny moment przeskalowania, który wprowadza odbiorcę w stan „OooooO!”.
W liczbachKrótko i treściwie za pomocą danych liczbowych przedstawię ciekawostki „komunikacyjne” ;]
- 100 mln Euro – kwota wyznaczona w 2006r. na remont i unowocześnienie całego dworca
- 20 mln Euro z całej kwoty przypadło na odrestaurowanie zabytkowych przestrzeni wnętrza i zewnętrznych elewacji
- Milano Centrale jest drugim pod względem wielkości Dworcem we Włoszech
- 120 milionów pasażerów rocznie korzysta z tego Dworca
- 600 pociągów dziennie zatrzymuje się na halach
- Dworzec obsługuje linie kolei międzynarodowej, krajowej, miejscowej, w halach jest również miejsce na przesiadki do Metra
Architektura
- Nie został zrealizowany pierwszy zwycięski projekt na Milano Centrale (arch. Cantoni) – 5.01.1906r.
- 1912 – Wyłoniono w drodze konkursu nowego architekta – Ulisse Stacchini, a jego projekt zmieniany był przez 12 lat aby zostać zatwierdzonym w 1924roku.
- Ze względów panującego wówczas klimatu politycznego (włoski faszyzm) pierwotny projekt zmieniony został pod kątem datali aby sprostać wyzwaniom gigantomańskiej architekturze „Nazi” tamtych czasów.
- Konstruktor Alberto Fava zaprojektwał przekrycie łukowe hal peronów z których:
- Główny łuk ma rozpiętość 72m i jest największą tego typu konstrukcją we Włoszech
- Długość przekrycia peronów ma 341 metrów
- 5 zadaszeń łukowych peronów przekrywa powierzchnię 66,500m2
- Oficjalne otwarcie dworca to maj 1931r.
Efekt WoWEfekt „Wow” czujemy zaraz po wejściu do pierwszej z hal. Kiedy stoi się na bezpośrednio na zewnątrz budynku lub jego front widzi z osi widokowych głównej ulicy Via Vittor Pisani nie ma jeszcze prawdziwego efektu „WoW” gdyż potrzeba do niego szczypty SKALI. Budynki na około dworca są rónwież wysokie, a ulice bardzo szerokie stąd skali nie czujemy tak bardzo. Przy wejściu do Dworca efekt „WoW” uderza nas od pierwszego spojrzenia.
Człowiek w porównaniu z gabarytami wnętrza jest jak mała mucha. Sytuację „muchy” pogarsza jeszcze fakt, iż naokoło kręci się tysiące „much” i to nadal NIC w porównaniu do architektury wnętrza naokoło. Tak na człowieka oddziaływać miała architektura polityczna tamtych czasów. Zabieg znany już w starożytnym Egipcie, starożytnej Grecji czy każdej innej cywilizacji, która wiedziała, że na podwładnych trzeba zrobić efekt WoW poprzez zbicie ich do pozycji „małej muchy”.
DetalTo kamień, kamień i kamień, czyli jeden z moich najukochańszych materiałów. W niuansach architektury odkryć można tajemnicę stylistyki i polityczne smaczki – poszukajcie orłów ;] )I tak, owszem, Rzym orła miał już dawno w swoim godle, ale pamiętacie nowszą historię również, prawda?). Właściwie „faszyzm” tej architektury czuć na kilometr, ale jeśli nie obcuje się z architekturą na co dzień, może nie być to tak oczywiste.
KonstrukcjaStalowe konstrukcje mają w sobie coś z gotyckiego piękna. Wszak oba tematy blisko są siebie ;] Zobaczcie olbrzymie łuki zadaszeń peronów. Aż miło na nie popatrzeć ;]
PD Architekt pozdrawia Was w ten ostatni dzień Wakacji 2015 ;]
Jeśli lubicie „Dworcowe klimaty” mam dla Was:
- Dworzec Gdynia Główna i piękny McDonald w nim
- Piękna wachlarzowa Lokomotywownia w Rzeszowie
Ostatnio zwróciłam uwagë na te orły. Czy wie Pani, czy one wyglàdały tak samo w latach 30.? Czy usuniëto im “niemieckie” skrzydła po wojnie?
Nie widziałam starych zdjęć ale na pewno da się je znaleźć choćby w zasobach bibliotek online :D